زماني كه به صورت تمام وقت در شركتي استخدام ميشويد يعني زمان زيادي را قرار است در فضاي اداري سپري كنيد. اما آيا براي اين زمان فكري براي سلامتي جسماني خود كردهايد؟ اين كه چرا بايد از مبلمان اداري ارگونوميك در طراحي دكوراسيون اداري استفاده شود دلايل بسياري دارد. كه نتيجه اين كار به بهرهوري نتيجه كار شما و در نهايت پيشرفت سازمان برميگرد. زماني كه حال جسمي كارمند در محل كار خوب باشد اين حس خوب در ذهن او جاري ميشود و روند جلو بردن كارها برايش آسانتر ميشود.
براي مديران شركتها، سلامتي جسمي كاركنان در وهله اول بايد در نظر گفته شود. درست است كه شايد در ابتدا گمان كنيد كه محتمل هزينه زيادي خواهيد شد، به خصوص كه اگر به تازگي براي پارتيشن اداري قسمتي از شركت هزينه كرده باشيد اما اگر بدانيد با اين كار بهرهوري كار را توسط نيروهاي كارمند بالا ميبريد، متوجه اهميت استفاده از مبلمان اداري ارگونوميك خواهيد شد.
با مبلمان اداري ارگونوميك در محل كار از چه قسمتهايي از جسمتان محافظت ميكنيم؟
وضعيت بدني شما در حالت نشسته در پشت سيستم بايد به گونهاي باشد كه هيچ قسمتي از جسمتان را تحت فشار نگذارد. امروزه بسياري از كارمندان به دليل مشغله كاري ممكن است ساعتها از پشت سيستم خود بلند نشوند و در واقع چند ساعت مداوم در حالت نشسته مشغول و سرگرم به كار باشند. اين مسئله ميتواند مشكل جدي در سالهاي آينده براي او ايجاد كند. بهترين راه اين است كه هر چند دقيقه يكبار از نرمشهايي كه حتي ميشود پشت ميز انجام داد غافل نشويم. اما شما بايد از مبلمان اداري ارگونوميك هم بهره ببريد.
با مبلمان اداري ارگونوميك سلامتي شما در قسمتهاي ستون فقرات، كمر، گردن، شانههايتان حفظ ميشود. وقتي بهترين حالت قرارگيري خود در پشت ميزتان ايجاد كنيد نياز به خم شدن نداريد. همين امر باعث بروز مشكلاتي مانند كمردرد، خستگي شانهها و … شود. همچنين اگر صندلي شما قابليت تنظيم ارتفاع را دارا باشد، امكان اين را داريد كه ارتفاع صندلي را جوري تنظيم كنيد كه پاهايتان با زاويه 90 درجه از سطح زمين قرار بگيرد. اين كار موجب حفاظت از زانوي شما ميشود. وقتي يك صندلي استاندارد داشته باشيد در طي روز كمتر احساس خستگي خواهيد كرد.
قابليت تنظيم ارتفاع دستههاي صندلي اين امكان را به شما ميدهد كه بر اساس ارتفاع ميز اداري خود فاصله آرنج و مچ دست خود را با سيستم كامپيوتريتان تنظيم كنيد. با تنظيم شدن صندليتان نحوه قرارگيري شما در بهترين حالت ممكن قرار ميگيرد. با فاصله صحيح از مانيتور، از آسيبهاي جدي چشمهايتان جلوگيري كنيد.
اما مبلمان اداري ارگونوميك چه ويژگيهايي دارند؟
صندلي كه شما روي آن مينشينيد و در طي روز حالت نشسته شما را ايجاد ميكند بايد شامل استانداردهايي باشد كه در طي زمان بر روي اندامهاي شما تاثير منفي نگذارد. نحوه قرارگيري شما پشت ميز كاريتان بايد هماهنگ با قد شما و فاصلههاي متناسب اندام با سيستم كامپيوتريتان داشته باشد. قسمت پشتي صندلي بايد به قدري بلند باشد كه در صورت تكيه دادن تمامي قسمت كمر و گردن شما را حفاظت كند. ستون فقرات شما داراي يك قوس طبيعي است كه اين قوس بايد توسط پشتي طبي صندلي شما پر شود. در صورتي كه جاي اين قوس خالي باشد ناخداگاه شما در وضعيت بدي از نشستم قرار ميگيريد و اين حالت به ستون فقرات شما فشار جدي ميآورد.
جاي نشستن شما بر روي صندلي بايد راحت باشد. فوم كار شده در مبلمان اداري نرم و از جنس مرغوب و معمولا از جنس چرم است. يك صندلي اداري ارگونوميك داراي عمق و سطح استاندارد است كه با نشستن بر روي آن تا قسمت زانوي خود احساس راحتي كنيد.
براي قسمت گردن و جلوگيري از خستگي شانه، مبلمان اداري ارگونوميك را به گونهاي طراحي ميكنند كه محلي براي تكيه دادن گردن و شانههايتان باشد.
براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد مقاله ” ويژگي مبلمان اداري ارگونومي ” را مطالعه كنيد.