سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

انواع خطرات محيط كار

دكوراسيون اداري، پارتيشن اداري، منزل، آشپزخانه و ...

انواع خطرات محيط كار

۱۱۴ بازديد

ايمني در محل كار بايد جزو اولويت‌هاي شما باشد. بهتر است از انواع خطرات محيط كار خود آگاهي داشته باشيد تا با آرامش بهتري فعاليت‌هاي كاري خود را انجام دهيد.
انواع اين خطرات مي‌تواند با آسيب‌هاي جسمي، روحي و رواني، آلودگي‌هاي محيط كار، مسائل بهداشتي مرتبط باشد. گاهي اوقات حتي نامناسب بودن ميز اداري هم مي‌تواند آسيب‌هاي جسمي به شما وارد كند. در ادامه در اين باره توضيحات بيشتري مي‌دهيم.

انواع خطرات محيط كار

آسيب‌هاي چشمي

اين دسته از آسيب‌ها با كارمندان همراه است. آسيب‌هاي چشمي از طريق خيره شده به صفحه نمايشگر اتفاق مي‌افتد. روزانه ممكن است حدود 8 ساعت براي تكميل كردن كارهاي خود با سيستم‌هاي رايانه‌اي كار كنيد.
بهتر است از يك نمايشگر استاندارد استفاده كنيد. در صورتي كه صفحه نمايشگر سيستم شما استاندارد كافي را ندارد، آن را به مديريت بخش خود اعلام كنيد تا در اسرع وقت براي تعويض آن اقدام كنند.
اما كارهايي را هم خودتان مي‌توانيد براي جلوگيري از خطرات محيط كار انجام دهيد. براي مثال فاصله خود را از مانيتور در حد استاندارد نگه داريد. صفحه مانيتور شما نبايد از ديد مستقيم شما پايين‌تر باشد. مي‌توانيد براي تنظيم ارتفاع ابتدا صندلي خود را تنظيم كنيد و اگر باز هم مانيتور پايين‌تر بود، براي زير آن يك پايه خريداري كنيد.

آسيب‌هاي ستون فقرات ناشي از صندلي نامناسب

گاهي وقت‌ها آسيب‌هاي جسماني به دست خودمان رقم مي‌خورد. به اين صورت كه حتي ممكن است مبلمان اداري ارگونوميك هم در اختيار داشته باشيم، اما با طريقه صحيح نشستن ناآشنا باشيم. با اين غفلت، آسيب‌هاي جبران ناپذيري به ستون فقرات خود وارد مي‌كنيم.
اما گاهي هم اين آسيب‌ها به دليل شرايط محيطي است. زماني كه به عنوان كارفرما، وسايل استاندارد براي نيروي كار تهيه نكنيم، بايد منتظر پيامدهاي آن باشيم. اين اتفاق به مرور زمان خستگي جسماني كارمندان را بيشتر مي‌كند و از بازدهي آنان مي‌كاهد. يك صندلي ارگونوميك براي آنان تهيه كنيد و آموزش‌هاي لازم را براي تنظيم آن مطابق با قد خود و فاصله ميز داشته باشيد.

آتش سوزي

برخي از مشاغل ملزم به نگهداري مواد اشتعال‌زا هستند. اين مواد در اثر زياد شدن دما مي‌توانند به راحتي آتش بگيرند. در صورتي كه انباري از اين مواد در كارگاه يا محل كار خود داريد، سعي كنيد شرايطي را فراهم كنيد كه آن‌ها در دماي كمتري نگهداري شوند.
براي جلوگيري از خطرات محيط كار در فضاهاي مورد نياز چند كپسول آتش‌نشاني قرار داده و طريقه استفاده از آن را به همكاران بخش توضيح دهيد.
همچنين روشن كردن سيگار و شمع را در اين اماكن ممنوع كنيد. مي‌توانيد يك تابلو جلوي درب اين اماكن نصب كنيد تا افراد ديگر هم از اين موضوع باخبر شوند.

استرس در فضاي كار

استرس فضاي كاري در صورتي كه به صورت دائمي باشد، به مرور سيستم ايمني بدن كارمندان را ضعيف مي‌كنند. آن‌ها پس از مدتي دچار بيماري‌هاي مختلفي مي‌شوند به طوري كه ديگر قادر به همكاري با شما نيستند. اگر مي‌خواهيد نيروي كار خود را حفظ كنيد، شرايط را براي روحيه و آرامش آنان در فضاي كاري برقرار كنيد.
بخشي از استرس‌ها به كمك گياهان كاهش مي‌يابد. در قسمت‌هاي مختلف شركت، انواع گلدان‌هاي زيبا را قرار دهيد. گياهان انرژي مثبت زيادي دارند كه حتي با نگاه به آن‌ها مي‌توانيد انرژي آن را دريافت كنيد.
سلامت در محيط كار مهم‌ترين نياز يكي فرد است. با برقراري امنيت جاني و روحي براي كارمندان خود، حس رضايت و اميد را در آن‌ها ايجاد مي‌كنيد.
يك موسيقي آرام در فضاي شركت با صداي ملايم پخش كنيد. موسيقي معجزه مي‌كند. تا حد امكان از ورود صداهاي ديگر به ديگر اتاق‌ها جلوگيري كنيد. براي اتاق‌هاي جلسه مي‌توانيد از ديوارهاي آكوستيك استفاده كنيد تا هم مانع از بيرون رفتن صدا شويد و هم حريم جلسه و اطلاعات آن را حفظ كنيد.
زماني كه فضا در محيط كار آرام باشد، كارمندان استرس كاري خود را بهتر كنترل و مديريت مي‌كنند. كافي است كمي به اين موضوع دقت كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.