انتخاب ميز اداري مناسب، پيچيدگيهاي خاص خود را دارد؛ اما انجام درست اين كار پيچيده، مزاياي بسياري دارد كه موجب بهبود كارايي و بازدهي فعاليت كاركنان سازمان ميشود. افراد و سازمانهاي گوناگون فاكتورهاي متفاوتي را براي انتخاب ميز اداري مناسب در نظر ميگيرند. در واقع ميتوان گفت هر كسبوكاري فاكتورهاي مشخصي براي انتخاب ميز اداري دارد. اما اين انتخاب فاكتورهاي عموميتري نيز دارد؛ كه در نظر گرفتن آنها در هر شرايطي مهم است. در اين نوشته وبسايت مكعب گروپ به بررسي چند عامل موثر در انتخاب ميز اداري پرداختهايم.
سبك طراحي هماهنگ
ميز اداري يكي از عناصر اصلي مبلمان اداري است؛ در نتيجه تاثيري عميق بر طراحي دكوراسيون اداري دارد. يك ميز اداري كه از نظر طراحي در هماهنگي كامل با ساير اجزاي دكوراسيون دفتر كار شما نباشد؛ بهراحتي ميتواند موجب آشفتگي بصري در دكوراسيون داخلي دفتر كار شود. به همين دليل انتخاب يك ميز اداري كه در هماهنگي كامل با ساير اجزاي دكوراسيون اداري باشد، بسيار مهم است.
براي اين هماهنگي دو موضوع بسيار مهم است. موضوع اول هماهنگي ميز كار با ساير اجزاي مبلمان اداري است. ايجاد اين هماهنگي به نسبت ساده است. بهخصوص اگر تمامي مبلمان اداري را به يكباره و همراه با هم خريداري كرده باشيد؛ احتمال همسو نبودن طراحي آنها كم خواهد بود.
موضوع دوم مسئله انتخاب مبلمان اداري هماهنگ با دكوراسيون اداري است. توجه داشته باشيد كه دكوراسيون اداري از اجزاي ديگري نيز تشكيل شده است. از جمله اين اجزا ميتوان به جنس و رنگ ديوارها، كفپوشها، پارتيشن اداري ، شكل نورپردازي، تابلوها و تزئينات و… اشاره كرد. هماهنگي با چنين اجزايي گاهي مشكلتر و نيازمند دانش طراحي، دقت و سليقه بيشتري است.
فضاي ذخيرهسازي
عامل ديگري كه هنگام انتخاب ميز اداري بايد در نظر بگيريد؛ مسئله فضاي ذخيرهسازي است. يكي از عوامل مهم در بهبود كارايي كاركنان، وجود نظم در فضاي كاري است. فضاهاي ذخيرهسازي متنوع كمك ميكنند؛ تا كاركنان بتوانند به دستهبندي مستندات، پروندهها و ساير اجزاي كاري خود بپردازند. بنابراين هنگام انتخاب ميز اداري به مسئله وجود فضاي ذخيرهسازي توجه داشته باشيد. ميزان و سبك فضاي ذخيرهسازي به موضوع فعاليت شما بستگي دارد. برخي كسبوكارها نيازمند فضاي ذخيرهسازي بيشتري نسبت موارد ديگر هستند.
راحتي و ارگونوميك بودن
براي انتخاب ميز اداري بارها بر اين موضوع تاكيد شده كه راحتي و ارگونوميك بودن ميز اداري مسئله بسيار مهمي است. كاركنان ساعتهاي متوالي را روي صندلي اداري و پشت ميز اداري مشغول فعاليت هستند؛ در نتيجه بسيار مهم است كه با كمترين ميزان فشار و خستگي كار كنند. هرچه فشار جسمي روي كاركنان بيشتر باشد؛ از كيفيت كار آنها كاسته ميشود. همچنين استفاده از ميز كار غير استاندارد، ميتواند موجب دردهاي مزمن و مشكلات ستون فقرات و دردهاي شديد در اين نواحي شود. بنابراين بسيار مهم است كه ميز و صندلي اداري شما راحت و ارگونوميك باشد؛ تا بتوانيد بيشترين بهره را از فعاليت كاركنان خود بهدست آوريد. در اين زمينه هماهنگي ميز و صندلي انتخاب شده با يكديگر، مهمترين اصل است.
كيفيت ميز اداري
مبلمان اداري به نسبت مبلمان خانگي بسيار بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرد. به همين دليل هم بايد با دوامتر بوده و بتواند در مقابل استفاده زياد، كمترين استهلاك را داشته باشد. در ميان انواع مبلمان اداري نيز، ميز اداري بيش از ساير اجزا مورد استفاده قرار ميگيرد؛ در نتيجه انتخاب يك ميز اداري باكيفيت و بادوام بسيار مهم است. توجه به اين نكته كه مبلمان اداري بايد حداقل چند سال با كيفيت بالا كار كنند؛ اهميت مسئله دوام و كيفيت را، بيش از پيش مشخص ميكند.
در طراحيهاي مدرن كه اين روزها مورد استقبال زيادي قرار گرفته است؛ طراحي ميزهاي اداري بر مبناي چارچوب و پايههاي فلزي و صفحه امدياف، موجب شده است كه اين دغدغه تا حدود زيادي مرتفع شود.