پنجشنبه ۰۱ آذر ۰۳

صفر تا صد طراحی دکوراسیون اداری

دكوراسيون اداري، پارتيشن اداري، منزل، آشپزخانه و ...

صفر تا صد طراحی دکوراسیون اداری

۵۶ بازديد

یکی از قسمت های مهم در طراحی داخلی یک دفتر اداری دکوراسیون آن بوده و به توانایی و مهارت بالایی در مقایسه با دکوراسیون ویلا و منازل نیاز دارد. در دکوراسیون منازل و ویلا سلیقه افراد دخیل است اما در طراحی دکوراسیون اداری علاوه‌ بر در نظر گرفتن سلیقه افراد، باید به رسمی بودن آن نیز توجه شود تا بتواند با بیزینس شما ارتباط بر قرار کند. طراحی در جذب مشتری تأثیر بسزایی داشته و برای رونق کسب و کار بهتر است به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

نقش محیط در طراحی دکوراسیون

به دلیل اهمیت بالای نوع فعالیت یا حوزه کاری دفتر باید هنگام طراحی دکوراسیون و چیدمان، در اولویت قرار گیرد. این مسئله بدین معناست که ادارات و سازمان ها فعالیت های گوناگونی دارند و به همین خاطر لازم است این موضوع در دکوراسیون مشهود باشد. همچنین بعضی از ادارات خصوصی و بعضی دیگر نیمه خصوصی هستند و این امر باعث می شود تا طراح در انتخاب رنگ و وسایل دقت بیشتری داشته باشد. برای همین موارد لازم است تا قبل از اقدام به دکوراسیون اداری، به فعالیت کاری اداره دقت شود.

 

اصول مهم در طراحی قسمت های مختلف اداره

افراد زمان عمده روز خود را در محل کار می گذرانند، به همین دلیل باید دکوراسیون محیط کار به گونه ای باشد تا کسل و خسته نشوند و احساس راحتی در محیط کاری خود داشته باشند. اگر طراحی دکوراسیون اداری مناسب باشد، کارمندان احساس رضایت داشته و بهتر به فعالیت خود می پردازند. همچنین در نظر اول برای مشتریان این موضوع مورد تأیید قرار می گیرد. در طراحی دکوراسیون اداری باید به یک سری نکات که به شرح زیر هستند، توجه شود:
 

طراحی اتاق مدیریت

از اصلی ترین و مهم ترین قسمت های طراحی دکوراسیون اداری، طراحی اتاق مدیریت است، زیرا در این اتاق اتفاقات مهم یک اداره یا سازمان رخ می دهد. همچنین این اتاق رسمیت و کیفیت کار و دیسیپلین مدیر را به نمایش می‌ گذارد. برای همین موضوع باید به گونه ای باشد که چشم ها را خیره خود کند و در همین حین شیک بودن و سادگی خود را داشته باشد. در کنار طراحی متفاوت این اتاق با سایر اتاق‌ ها چیدمان آن نیز باید منحصر به فرد در مقایسه با دیگر قسمت ها صورت گیرد. درب اتاق مدیریت می تواند دو عدد باشد؛ یک درب مخصوص ورود و دیگری مخصوص خروج که طراح می تواند قبل از درب خروجی یک اتاق خصوصی برای استراحت طراحی و به اجرا برساند.
 
همچنین باید قسمت ورودی اتاق به گونه ای باشد که حس دعوت را به میهمانان القا کند. به همین منظور باید از یک سری از مصالح و نورپردازی ها در قسمت ورودی استفاده شود. طراحی این اتاق باید طوری باشد که در هنگام ورود افراد، میز مدیریت و مدیر در دیدرس مهمان قرار گیرد. میز مدیریت نسبت به میزهای دیگر اداری از ابعاد بیشتری برخوردار هستند و رنگ و طرح خاص تری دارند. این میز پشت به نور در اتاق مدیریت قرار می گیرد، زیرا تابش نور به مدیر حس اطمینان و آرامش می دهد. قرارگیری این اتاق در ساختمان نیز طراحی متفاوتی را می پذیرد. به عنوان مثال قرار گرفتن اتاق مدیریت در بالا ترین قسمت ساختمان باعث می شود تا طراحی خاص تر گردد.
 

طراحی اتاق جلسه

از قسمت های مهم یک دفتر اداری اتاق جلسه است که تمام قرار های داخلی و خارجی و ملاقات های مهم در این اتاق صورت می گیرد. بنابراین هنگام طراحی دکوراسیون اداری باید نکات بسیار مهمی را در دیزاین اتاق جلسه در نظر گرفت. در طراحی این اتاق باید به ابعاد، جنس مبلمان اداری ، فاصله صندلی اداری ها، رنگ اتاق، نورپردازی و تمامی موارد مهمی که در هنگام رفت و آمد و نشستن در اتاق لازم است، رعایت شوند. در طراحی اتاق جلسه هر چه ابعاد اتاق بزرگ تر باشد طراح می تواند آپشن های بیش تری در آن پیاده سازی کند.
 

طراحی فضای پذیرش

اولین فضایی که مشتریان در هنگام ورود به دفتر اداره یا سازمان رو به رو می شوند فضای پذیرش است. بر همین اساس طراحی فضای پذیرش باید به گونه ای باعث جلب اعتماد مراجعین و آرامش خاطر آن ها شود. همچنین طراحی مناسب این فضا باعث می شود تا کارکنان در هنگام ورود انرژی مثبت گرفته و در کار خود موفق باشند. برای همین موضوع باید طراحانی که مسئولیت طراحی فضای پذیرش را بر عهده دارند تمام توجه و مهارت خود را در این زمینه بگذارند.
 

رنگ

از عوامل مهمی که باید در طراحی دکوراسیون اداری به آن توجه کرد، رنگ محیط است. رنگ بندی در روحیه کارکنان و مشتریان تأثیر بسزایی می گذارد و اگر نامناسب باشد، باعث می شود کارکنان احساس خستگی و کسلی در روز داشته باشند. البته رنگ ها نیز می توانند بر اساس فعالیت کاری اداره یا سازمان انتخاب شوند و حتی طراح می تواند در رنگ بندی دفتر از رنگ های برند و لوگو استفاده کند که این موضوع باعث شده تا توجه مشتریان به این طرح و حسن انتخاب در رنگ بندی جلب شود.
 

نورپردازی

نورپردازی در اداره ها به صورت طبیعی و مصنوعی صورت می گیرد. برای همین موضوع نوع پخش نور در طراحی حس شادابی و نشاط را به کارکنان القا می کند. درست است که نور طبیعی جلوه دیگری در دفتر ایجاد می کند؛ اما نباید از نور خورشید به طور مستقیم استفاده شود، زیرا انعکاس نور خورشید بر مانیتور و شیشه باعث اذیت کارکنان می شود. بر همین اساس باید در هنگام چیدمان میز ها به انعکاس نور دقت لازم شود.
 

طراحی فضای کارکنان

در طراحی های قدیمی برای هر شخص در دفتر ۲۳ متر مربع در نظر گرفته می شد، اما امروزه به ازای هر شخص ۱۴ متر مربع محاسبه می گردد. این فضاها با توجه به فعالیت کاری که هر شخص انجام می دهد، طراحی می شود و فضای کافی را برای فرد ایجاد می کند.
 

پارتیشن بندی

امروزه پارتیشن ها در میان طراحان دکوراسیون بسیار محبوب بوده و با توجه به اینکه قیمت های مقرون به صرفه ای دارند، مورد توجه قرار گرفته اند. پارتیشن ها فضای کمی را در دفتر اشغال می کنند و باعث می شوند تا یک فضای خصوصی برای افراد در دفتر کاری ایجاد شود.
 
 
کلام آخر
 
طراحی دکوراسیون اداری نیازمند مهارت و تجربه بالا در این زمینه است. از این رو شرکت های طراحی برای انجام این امر از بهترین های خود کمک می گیرند. نکات مهمی در دکوراسیون اداری وجود دارد که باید در حین کار به آن ها توجه شود تا یک دفتر زیبا و شیک پدید آید. طراحی دکوراسیون اداری می تواند با توجه به سلیقه و نوع فعالیت شما نیز صورت گیرد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.