سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

راه‌هاي مقابله با استرس در محيط كار

دكوراسيون اداري، پارتيشن اداري، منزل، آشپزخانه و ...

راه‌هاي مقابله با استرس در محيط كار

۲۲ بازديد

استرس حسي است كه امروزه پير و جوان نمي‎شناسد. همه ما در هفته شايد يك بار دچارش شويم. گاهي بيشتر و گاهي كم‌تر. اگر بدانيم استرس با بدن ما چه مي‌كند هر چه زودتر با آن مقابله مي‌كنيم. اما حتما راه مقابله با استرس را نمي‌دانيم.
كار كردن در محيط‌هاي كاري استرس‌زا، توان ما را بعد از مدت زماني مي‌گيرد. در صورتي كه در يك فضاي كاري چنين احساسي داشتيد بيش از اين اجازه ندهيد كه دچار آسيب شويد. اگر امكان تغيير در محل كار و بهبود شرايط وجود دارد با مدير خود صحبت كنيد و راه حل ارائه دهيد. اما در صورتي كه تغيير اوضاع را بهبود نمي‌دهد به دنبال كار جديدي باشيد كه آسيبي به شما نزند. البته وسايل لازم در محيط كاري هم مي‌تواند بر كاهش استرس شما كمك شاياني كند. براي اين منظور برخي از شركت‌ها مبلمان اداري راحتي را در اتاق‌هاي مخصوص قرار مي‌دهند تا افراد در هنگام لزوم از آن استفاده كنند و آرامش تازه‌اي در كار خود به دست آورند.
اما براي مقابله با اين حس نابود كننده جسم و روح روش‌هاي ساده‌اي هم وجود دارد. براي مثال اگر موضوعي ذهن شما را در محل كار به هم ريخت، بايد حال خودتان را دريابيد. هر فردي با يك روشي مي‌تواند آرامش قبلي خود را به دست آورد. گاهي با قدم زدن، نوشيدن يك فنجان قهوه، كشيدن نفس عميق و … تمام راه‌هايي است كه بايد آن را امتحان كنيد كه بدانيد در مواقع ضروري كدام روش به كمك شما مي‌آيد. بهتر است سريعا قلق آرام شدن خود را پيدا كنيد و به آن پناه ببريد.

راه‌هاي مقابله با استرس در محيط كار

اثرات استرس در محيط كار

اگر بخواهيم مراقبت از خود را جدي بگيريم بايد به عواقب سهل‌انگاري كردن در آن نگاهي بيندازيم. در واقع اگر نتيجه هر كاري را از قبل بدانيم بيشتر مراقب سلامتي‌مان هستيم. استرس در محيط كار مي‌تواند اثرات مخربي بر روي جسم و روح ما بگذارد كه همگي آن قابل جبران نيست. اما بهتر است تا دير نشده تمريناتي را انجام دهيم تا از شر آثار مخرب اين استرس‌ها رها شويم.
روشن‌ترين اثري كه استرس مي‌تواند بر روي ما بگذارد اين است كه در درجه اول كيفيت كار خودمان را از دست مي‌دهيم. با كاهش تمركز و هوش و حواس ممكن است اتفاقات بدتري را در كار خود ايجاد كنيم. تلنبار شدن تمامي اين اتفاق‌ها يك دغدغه بزرگ برايمان مي‌شود كه رفع كردن آن انرژي زيادي از ما مي‌گيرد.
بنابراين براي جلوگيري از اتفاقات ديگر، آرامش خودتان را حفظ كنيد. كارهايتان را الويت‌بندي كنيد. كارهاي ضروري را زودتر انجام دهيد تا متوجه اخطارهاي ديگر نشويد. بعد از سر و سامان دادن كارهاي مهم، تمامي تمركز خود را بر روي حل مشكلات كاري بگذاريد. شايد لازم باشد در اين مرحله از همكارانتان يا مدير بخش مشورت كنيد.

مرزي بين شغل و زندگي شخصي خود ايجاد كنيد

زماني كه روز و شب شما با كارتان گره خورده باشد، زماني را براي خود باقي نمي‌گذاريد. از كيفيت كارتان كم مي‌شود و آرامش زندگي خود را از دست مي‌دهيد. به يك مرحله‌اي مي‌رسيد كه خواب و خوراكتان هم به هم مي‌ريزد و تنها چيزي كه از شما باقي مي‌گذارد يك فرد عصبي با كمترين انگيزه در زندگي است.
براي اولين قدم بايد دقت كافي در عادات غذايي خود داشته باشيد. شايد تا به حال به غذاهايي كه مي‌خورديد توجهي نداشتيد. از شما مي‌خواهم شيوه تغذيه خود را به بهترين شكل ممكن تغيير دهيد. قدم دوم كه لازم است موازي با قدم اول برداشته شود خواب كافي است. 7 ساعت خواب آرام در شبانه روز انرژي از دست رفته شما را بازمي‌گرداند.
اما وقتي به خواب و خوراك خود رسيدگي كرديد، بايد حال روحيتان را دريابيد. زماني كه پايتان به منزل مي‌رسد، نگراني‌ها و استرس‌هاي كاري را با خود حمل نكنيد. البته مي‌توانيد راجع به آن با يكي از عزيزانتان مشورت كنيد، اما زمان زيادي را به آن اختصاص ندهيد. با اين كار ذهن شما خسته مي‌شود و آمادگي حل مشكلات كاري را از دست مي‌دهد. يادمان باشد انتقال نگراني كاري ما بر روي ذهن و روح ديگري كار عادلانه‌اي نيست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.