پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

مراقبت از چشم در هنگام كار با كامپيوتر

دكوراسيون اداري، پارتيشن اداري، منزل، آشپزخانه و ...

مراقبت از چشم در هنگام كار با كامپيوتر

۲۳ بازديد

محدود بودن ساعت استراحت در برخي مشاغل كه دائما با سيستم‌هاي كامپيوتري سروكار دارند، يك خطر بزرگ براي سلامتي چشم است. گاهي اوقات به دليل حساس بودن شرايط كاري، آن چنان از خودمان غافل و درگير كار مي‌شويم كه يادمان مي‌رود حتي پلك بزنيم. البته درست است كه پلك زدن يك كار غير ارادي است، اما نكته اي كه بايد در نظر بگيريد اين است كه در هنگام كار بايد كنترل بيشتري روي پلك زدن براي مراقبت از چشم خود داشته باشيد. البته بخشي از اين مراقبت‌ها نيازمند بهبود وسايل و شرايط موجود است. گاهي سطح ميز اداري آنقدر كم است كه با قرارگيري در پشت آن فاصله كمي با مانيتور خود داريد. اين نزديكي ديد با مانيتور فشار زيادي بر روي عضلات چشم‌ها وارد مي‌كند. اگر بخواهيم استانداردي براي اين موضوع بگوييم بايد فاصله چشمان شما با مانيتور حدود 50 سانتي متر باشد. همچنين زاويه ديد شما بايد حدود 20 درجه از مركز صفحه مانيتور پايين‌تر باشد. حتي ميتوانيد از پايه مانيتور استفاده كنيد.
 پايه مانيتور، يك قدم براي سلامتي شما است.
در هر صورت اگر احساس خشكي چشم داشتيد، مي‌توانيد از قطره‌هاي اشك مصنوعي كه در داروخانه‌ها موجود است براي مراقبت از چشم خود استفاده كنيد. اما بهترين كار اين است كه به دكتر متخصص مراجعه كنيد.

مراقبت از چشم در هنگام كار

ورزش چشم را فراموش نكنيد!

بله شما مي‌توانيد به سادگي عضلات چشمان خود را ورزش دهيد. چند ساعت كار با سيستم كامپيوتري فشار زيادي بر روي چشم‌ها ايجاد مي‌كند. براي رفع اين خستگي بايد چشمان خود را ورزش دهيد. به اين صورت كه بعد از نيم ساعت كار مداوم و نگاه كردن به مانيتور، چشم از صفحه آن برداشته و به جاي دور خيره شويد. سپس نگاه خود را به سمت راست و چپ ببريد. اين حركت را در جهات گوشه نيز انجام دهيد تا گردش خون در اطراف چشم بيشتر شود و اكسيژن بيشتري به آن برسد. يك دقيقه براي اين حركات وقت بگذاريد. شما با ورزش چشم از ايجاد تيرگي دور پلك و گودي زير چشم هم جلوگيري مي‌كنيد. به هر حال مراقبت از چشم از لحاظ حفظ زيبايي آن هم بايد در نظر گرفته شود.
براي تمرين بعدي مي‌توانيد چند ثانيه به يك شي در فاصله دور خيره شويد و چند ثانيه به شي در نزديكي خودتان خيره شويد. حتي خوب است چند ثانيه چشمان خود را ببنديد و نفس عميق بكشيد. شك ندارم با اين كار روحيه بيشتري براي انجام كارهايتان به دست مي‌آوريد.
همچنين مي‌توانيد دستان خود را بشوييد و كمي چشمانتان را ماساژ دهيد. شستشوي چشم با آب سرد نيز كمك زيادي در جهت رفع خستگي مي‌كند.

نور مانيتور را براي مراقبت از چشم تنظيم كنيد

قبل از اين كه نور مانيتور را تغيير دهيد، نور محيط را بازبيني كنيد. اگر ميز كارتان در كنار پنجره است بايد شرايط را طوري فراهم كنيد كه نور آفتاب در طي روز به صورت مستقيم بر صفحه مانيتور شما برخورد نكند. همچنين نور محيط مناسب باشد. اگر اين نور كم‌تر از حد استاندارد باشد، شما مجبوريد بيش از حد بر روي مانيتور خم شويد كه منجر به مشكلات ديگري مانند درد در ستون فقرات و گردن شود. همچنين زياد بودن نور محيط هم باعث خستگي و خشكي چشم مي‌شود.
پس از متعادل سازي نور محيط، براي مراقبت از چشم خود در برابر مانيتور نيز حواستان جمع باشد. حال در اين مرحله مي‌توانيد نور مانيتور خود را بر اساس نور محيط تنظيم كنيد.
در صورتي كه از چراغ مطالعه استفاده مي‌كنيد بايد دقت داشته باشيد كه مستقيم با چشمان شما و صفحه مانيتور برخورد نكند.
با همه اين مراقبت‌ها، مانيتور داراي اشعه‌هايي است كه براي ديدگان ما مفيد نيست. براي جلوگيري از آسيب اين اشعه‌ها بايد از عينك‌هاي مخصوص استفاده كنيم. در صورتي كه چشمان شما ضعيف است، عينك‌هاي طبي را انتخاب كنيد كه علاوه بر قابليت بازتاب اشعه‌هاي مضر مانيتور، بر اساس شماره چشم شما ساخته شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.